Dzięki współpracy ze stocznią „Crist” w Partnerstwie z RHS – Hydroster z Grupy Remontowa Holding mieliśmy okazję uczestniczyć w budowie promu pasażersko-samochodowego „Elektra” o innowacyjnym napędzie hybrydowym, który zdobył tytuł w kategorii „Statek roku” w konkursie Marine Propulsion Awards.
W obszarze rozwiązań hydraulicznych wykonaliśmy:
– centralny zasilacz hydrauliczny do napędu rampy dziobowej i rufowej
– lokalny pokładowy sterownik hydrauliczny
– siłowniki główne rampy dziobowej i rufowej, uzbrojone w bloki zaworowe
– siłowniki rygli z zabudowanymi czujnikami krańcowymi
– zespół akumulatora do kompensacji autodocisku rampy dziobowej i rufowej.
W zakresie automatyki przygotowaliśmy układ sterowania rampami. Rozwiązanie to składa się z:
– rozdzielnicy głównej zamontowanej na agregacie hydraulicznym, obsługującym zespoły pompowe, alarmy w układzie oraz zewnętrzne sygnały do systemu monitoringu statku
– dwóch rozdzielnic pokładowych (dziobowej i rufowej) służących do lokalnego sterowania rampami z pozycji pokładu zlokalizowane blisko odpowiedniej rampy
– dwóch skrzynek START/STOP dla pokładowego sterownika hydraulicznego, służących do uruchomienia agregatu i awaryjnej pracy ręcznej rampami poprzez dźwignie zaworów
– dwóch paneli kapitańskich (dziobowych i rufowych), służących do zdalnego sterowania rampami z pozycji kapitańskiego mostka sterowniczego
– pilota sterowania radiowego, służącego do zdalnego sterowania rampami z dowolnej pozycji na pokładzie.
Nad procesem sterowania rampami czuwa sterownik zamontowany w rozdzielnicy głównej pod pokładem. W danym momencie użytkownik ma możliwość sterowania rampami tylko z jednego miejsca: albo z pozycji rozdzielnicy pokładowej, albo z pozycji panelu kapitańskiego, albo z pozycji pilota radiowego. W trakcie rejsu rampy są zamknięte i zaryglowane dwoma ryglami. Po dopłynięciu promu do brzegu z reguły kapitan rozpoczyna proces sterowania.
Prom został zbudowany dla armatora Finferries do służby pomiędzy miastami Parainen i Nauvo.